Historic Winds I
Historic Winds I
Beschrijving
Vienna
Historic Winds
Blaas Instrumenten uit de Renaissance
Of je nu een authentieke uitvoeringspraktijk volgt of gewoon op zoek bent naar nieuwe inspirerende geluidsbronnen – Historic Winds I biedt een aantal prachtige en unieke instrumenten! Deze collectie bevat opnames van vijf zeldzame instrumenten uit de renaissance- en barokperiode: dwarsfluit, barokhobo, hobo da caccia, ophicleide en serpent.
De dwarsfluit (barokfluit, flauto traverso, zijgeblazen fluit) is een houtblazersinstrument zonder riet. Hoewel het instrument al in de 12e eeuw in Midden-Europa was verschenen, beleefde het zijn gouden tijdperk in de barokperiode als voorloper van de moderne concertfluit. In tegenstelling tot de moderne fluit heeft de barokfluit slechts één ventiel en een beperkt toonsoortbereik van ongeveer 2½ octaaf. De body is gemaakt van ebbenhout, granadillehout, buxushout of olijfhout, waardoor het warme en zachte geluid meer lijkt op de blokfluit dan op het geluid van een moderne (dwars) fluit. Tegenwoordig worden barokfluiten bespeeld als onderdeel van de historisch geïnformeerde (authentieke) uitvoeringspraktijk.
De barokhobo is een houten blaasinstrument met dubbel riet dat verscheen in het midden van de 17e eeuw. Het wordt ook wel “hautbois” genoemd, wat is afgeleid van het samengestelde Franse woord haut (“hoog”, “luid”) en bois (“hout”, “houtblazers”), die het sopraanbereik van c1 tot d3 beslaan. In tegenstelling tot de moderne hobo heeft de barokhobo slechts drie toetsen. Om hogere toonhoogtes te produceren, moet de speler “overblazen”, wat inhoudt dat de luchtkracht toeneemt om de volgende harmonische te bereiken.
De hobo da caccia beslaat het altregister van de barokhobo en ziet eruit als een jachthoorn met zijn gebogen buis en koperen beker. Het is een getransponeerd instrument in F, dus het klinkt een kwint lager dan de hobo. Bach schreef partijen voor de hobo da caccia in zijn cantates, passies, en vooral in zijn kerstoratorium. De opvolger van de hobo da caccia is de hoorn.
De ophicleide is een koperen blaasinstrument met kegelvormige boring, behorend tot de bugelfamilie die vergelijkbaar is met de tuba. Het werd in 1817 uitgevonden door de Franse instrumentmaker Jean Hilaire Asté en verving de serpent die in het romantische orkest als verouderd werd beschouwd. Ophicleide is afgeleid van het Griekse woord ophis (“slang”) en kleis (“sleutels”), aangezien het werd opgevat als een “slang met sleutels”. Het holle mondstuk is vergelijkbaar met moderne trombone- en euphonium-mondstukken. De ophicleide wordt het meest gebruikt in Berlioz ‘Symphonie Fantastique, maar ook Wagner en Verdi schreven er delen voor. Braziliaanse choro-bands gebruikten de ophicleide tot ver in de 20e eeuw totdat het werd vervangen door de saxofoon en de tuba.
De serpent (Latijn: serpens “slang”) is gemakkelijk te herkennen aan zijn uitzonderlijke visuele verschijning. Het instrument werd in de 16e eeuw in Frankrijk ontwikkeld en besloeg het basregister van de zink (cornett / cornetto) instrumentenfamilie (voor meer details over de zink kunt u kijken op Historic Winds II). Serpents zijn meestal gemaakt van hout bedekt met leer. Het ronde, koperen mondstuk lijkt op dat van een trombone of tuba, dus het instrument kan worden beschouwd als een voorouder van de tuba. De houten constructie en het feit dat het instrument zes vingergaten heeft in plaats van kleppen, maakt het echter moeilijk om het duidelijk te classificeren als een houtblazer of een koperinstrument. In het midden van de 18e eeuw begon de serpent te verschijnen in militaire bands en orkesten, waar hij bleef tot het midden van de 19e eeuw, omdat het het enige blaasinstrument was dat op luidere volumes kon optreden in grotere ensembles en locaties. Diverse componisten uit de barokke, klassieke en romantische periode schreven partijen voor serpent, bijv. Handel (Music for the Royal Fireworks and Water Music), Haydn, Mozart, Beethoven, Mendelssohn (in “A Midsummer Night’s Dream”), Berlioz (in zijn “Symphonie fantastique”) en Wagner (in zijn opera “Rienzi”). De serpent werd in de 20e eeuw herontdekt door legendarische filmmuziekcomponisten zoals Bernard Hermann (1959: Journey to the Center of the Earth) en Jerry Goldsmith, die het gebruikten om ‘buitenaardse’ geluiden te creëren voor Ridley Scott’s legendarische sci-fi horrorfilm “Alien” (1979). Het instrument is buitengewoon moeilijk te bespelen en vereist niet alleen geweldige vaardigheden, maar ook veel oefening en inspanning van de speler. Zelfs onder perfecte omstandigheden is het erg moeilijk om een stabiele, gecentreerde toon te produceren. Onderdelen die oorspronkelijk voor de serpent waren geschreven, werden daarom vervangen door de ophicleide en later door de contrafagot, hoorn, trombone, tuba of euphonium.
Minimum geheugen: | 8 GB |
Aanbevolen geheugen: | 16 GB |
Installatie grootte: | 6 GB |
Merk
Vienna
Systeemvereisten
Minimum:
- Windows 8.1 (laatste update, 64-bit), Intel Core i3 of AMD Athlon 64 X2 of
- macOS 10.13 (laatste update), Intel Core i3
- 7200 rpm harde schijf voor de samples
- iLok Account en iLok License Manager software voor activatie in de cloud of op een fysieke iLok 2/iLok 3 key
Aanbevolen:
- Windows 10/11 (latatste updates, 64-bit), Intel Core i5/i7/i9/Xeon of
- macOS 11 (of hoger), Intel Core i5/i7/i9/Xeon
- SSD (M2, SATA 6 of USB3/3.1, UASP Support – HFS+, APFS of NTFS geformatteerd) voor de samples
- AU/VST/VST3/AAX Native compatibel host
- 88 key master keyboard
Gerelateerde artikelen
Merken
Productcategorieën
- Aanbiedingen alle merken
- Audio interfaces/Digitale Mixers/ Fader Controllers
- Audio Plugins
- DAW digital audio workstations
- Live Plugins en Hardware
- Muziek en Notatie software
- Synthesizers
- Utility Software
- Virtual instruments
- 2nd Sense
- Acoustica
- AIR Music Tech
- AKAI MPC Expansions
- Amplesound
- Audiofier
- Audiomodern
- Baby Audio
- Best Service
- Beyron Audio
- BFD
- Cherry Audio
- Crypton
- D16 Group
- EastWest
- EVAbeat
- Evolution Series
- Fable Sounds
- Garritan
- GForce
- Glitchedtones
- Handheld Sound
- Imaginando
- Indigisounds
- Initial Audio
- Inspired Acoustics
- Internet Co.
- Kilohearts
- Krotos Audio
- KV331 Audio
- Martinic
- MeldaProduction
- Musical Sampling
- MusicLab
- Nightfox Audio
- Ohm Force
- Polyverse
- Prominy
- Psound
- Reveal Sound
- Soniccouture
- SONiVOX
- SonuScore
- SoundIron
- Steven Slate Drums
- Sugar Bytes
- TAL Software
- Three-Body Technology
- Tone2
- Tovusound
- u-He
- UVI
- UVI Falcon Expansions
- Vir2 Instruments
- Vital Arts
- Volko Audio
- VSL Vienna Symphonic Library
- Waldorf
- Wallander Instruments
- WaveDNA
- Waves Instruments
- XHUN Audio
- XILS Labs
- XLN Addictive Keys
- XLN Audio Addictive drums
- Waves Commercial Audio